Internationella leveranser (Sverige)

Så behandlar vi din beställning

Så behandlar vi din beställning

Räkna med dessa tidsramar innan din beställning packas och skickas från oss.

  • Vanliga varor – 24 timmar
  • Cyklar – 5 arbetsdagar (våra specialistmekaniker monterar cykeln delvis och utför en ingående säkerhetsinspektion innan leverans)

Behandlingen kan dröja något längre under hektiska perioder, men vi skickar din beställning så fort som möjligt.

Logga in på ditt konto här för att se din beställningsstatus och annan relevant information.

Så spårar du din beställning

Så spårar du din beställning

Du får en leveransbekräftelse med ett spårningsnummer så fort beställningen har skickats från oss. Dessa uppgifter finns även att hitta i avsnittet Mina beställningar i ditt konto. 
 
Paketet måste scannas in i kurirens nätverk innan spårningen uppdateras. När det väl scannats in kan du följa paketets resa och få uppdateringar.
 
Leveranser kan ske från måndag till söndag.

Internationella leveranstjänster

Internationella leveranstjänster

Vi levererar till över 70 länder världen över och har nära samarbeten med en rad olika kurirer för att säkerställa att alla beställningar levereras så snabbt som möjligt.
 
Gratis leverans finns tillgängligt till alla leveransområden* förutsatt att beställningen möter ett visst minimibelopp som varierar beroende på leveransland. Minimibeloppet för gratis leverans till ditt land visas i varukorgen.
 
*Obs! Gratis leverans gäller ej skrymmande varor (t.ex. cyklar, ramar, hållare och turbo trainers).
 
Vilka leveransalternativ som finns tillgängliga för dig beror på vilka varor du beställt och till vilket land de ska skickas. Lägg till de varor du vill köpa i varukorgen och välj ditt leveransland för att se tillgängliga leveransalternativ, pris och förväntad leveranstid.
 
På grund av den stora mängden beställningar vi mottar går det tyvärr inte att välja kurir själv. Vi tar dock med alla tillgängliga kurirer i beräkningen när vi skickar paketet, så att du får bästa möjliga alternativ.
 
Notera att vissa leveranser kan dröja något längre på grund av oförutsedda händelser, t.ex. allvarliga väderstörningar eller lagerproblem. Vi skickar din leverans så snart som möjligt.

Leveransundantag

Vi levererar inte till postboxar. Vi avråder starkt från att beställa varor till hotell, arbetsplatser och tredjepartsspeditörer, och alla sådana beställningar sker helt på egen risk. Wiggle ansvarar ej för att sådana beställningar inte kommer fram eller levereras skadade. Vi gör dock vad vi kan för att underlätta situationen.
 

Begränsade varor

De flesta av våra produkter är tillgängliga för internationell leverans. Beroende på leveransland kan vissa restriktioner dock finnas på följande varor:
  • cyklar
  • energidrycker, mat och geler
  • vätskor
  • aerosoler.
Tryck på flaggan högst upp i högra hörnet på vår hemsida och välj leveransland för att bara se varor som kan skickas till din leveransdestination.
 
Notera att produkter som innehåller litiumjonbatterier kan behöva genomgå ytterligare kontroller innan internationell leverans. I sådana fall kan leveransen fördröjas med ett par dagar.

Internationell leverans av cyklar och ramar

Internationell leverans av cyklar och ramar

Beställningar av cykelramar har en leveranstid på ungefär 5 arbetsdagar då de måste packas säkert och kontrolleras av våra fullt utbildade mekanikers innan de kan skickas. 

Du får ett bekräftelsemejl när beställningen skickats från vårt lager med ett spårningsnummer och en uppskattad leveranstid. Tidsramar för skrymmande leveranser varierar beroende på destination. Lägg till en produkt till din varukorg och välj din leveransland för att se uppskattad leveranstid.

Hur levereras min cykel?

Alla våra cyklar monteras ihop och kontolleras av en CyTech-godkänd mekaniker. CyTech är en utbildning inom cykelindustrin för cykelmekaniker och tekniker. Utbildningen har tagits fram och kontrolleras av den engelska organisationen Association of Cycle Traders. CyTech-godkända mekaniker har uppnått särskild kunskapsnivå inom en rad olika områden för att garantera att de har de rätta kunskaperna för att montera ihop din cykel. Du ska kunna vara säker på att din cykel är säker att använda och kunna njuta av den fullt ut.

När cykeln har monterats genomgår den ingående testning innan den packas i en specialtillverkad låda som skyddar den under frakten. Det kan vara bra att behålla lådan som förvaringsbox vid behov. Våra specialisttekniker utför även en systematisk kvalitetskontroll innan cykeln skickas iväg för att säkerställa att den uppfyller vår höga standard.
 
Cykeln levereras förmonterad och inställd. Du kan dock behöva göra ett par enkla justeringar innan du är redo att cykla, bland annat:
  • Framhjulet – kan ha tagits loss för fraktens skull. Sätt tillbaka framhjulet på framgaffeln med hjälp av medföljande snabbkoppling eller genomgående axel.
  • Styret – kan ha roterats eller tagits loss för fraktens skull. Sätt tillbaka eller rotera styret till framåtriktad position.
  • Sadeln och sadelstolpen – ställ in enligt dina önskemål.
Sätt sedan på pedalerna så är cykeln redo att rulla!
 
Fullständiga instruktioner samt verktygen du behöver för att komma igång finns i kartongen. Klicka här för att se monteringsguiden som medföljer.
 
 
Observera att balanscyklar för barn har en enklare konstruktion utan pedaler och inte kräver samma service eller kontroller innan leverans som andra cyklar.
 
Kontakta oss via e-post om du har fler frågor. 

Tullinformation

Tullinformation

De flesta av våra produkter skickas från vårt lager i Storbritannien. Beroende på beställningsvärde och leveransdestination kan vissa beställningar komma att genomgå ytterligare formella tullklareringsprocedurer när de lämnar Storbritannien. I dessa fall kan en kortare fördröjning uppstå. Tyvärr kan vi inte styra över tidsramen.
 
När du beställer från Wiggle anses du vara den registrerade importören.

Leverans till Storbritannien, EU, Schweiz, Norge, Australien och Nya Zeeland

Inga import- eller exportavgifter tillkommer på beställningar till dessa destinationer. Alla priser inkluderar tillämplig skatt och är alltså ditt slutgiltiga pris.

Leverans till USA

Alla beställningar till USA inkluderar tillämplig skatt.
 
Beställningar vars värde understiger 800 USD belastas inte med importavgifter.
 
Beställningar vars värde överskrider 800 USD belastas med importavgifter och eventuella tullklareringsavgifter som debiteras av din aktuella kurir.
 

Leverans till alla andra länder 

Beställningar som levereras till andra länder säljs exklusive moms och kan komma att beläggas med importavgifter och skatter som debiteras först när paketet når sin destination. Om din beställning belagts med importavgifter får du instruktioner och prisuppgifter från din lokala kurir. När avgifterna betalats kan paketet levereras.
 
Eventuella importavgifter är mottagaren av paketet (kundens) ansvar. Vi ersätter inga kostnader oavsett omständigheter. Tyvärr har vi ingen kontroll över dessa avgifter och kan inte förutsäga eventuella kostnader.
 
Det är ett lagstadgat krav att deklarera det fullständiga värdet (inklusive fraktkostnad) på alla beställningar som skickas utanför EU, och att förfalska dessa uppgifter är en straffbar handling. Vi kan inte felaktigt beskriva innehållet, deklarera ett lägre värde, markera beställningen som en gåva eller lämna andra falska uppgifter för att påverka tullklareringsprocessen. Vi ber dig att avstå från att skicka sådana förfrågningar.
För mer information om tullavgifter, inklusive de senaste tullsatserna, ber vi dig kontakta din lokala tullmyndighet.
 
Obs! Om din beställning skickas med DHL kan du behöva betala import- eller tullavgifter efter att beställningen levererats. Det här är DHL:s standardprocedur som syftar till att leverera din beställning så fort som möjligt, utan att fördröjas i tullen. Avgifterna avgörs helt av din lokala tullmyndighet och DHL. Wiggle styr inte över dessa avgifter. Kontakta din lokala tullmyndighet för mer information och råd.

Vanliga frågor om leverans

Vanliga frågor om leverans

1. Hur väljer jag gratis leverans?
Gratis leverans finns tillgängligt till alla länder förutsatt att beställningen möter ett visst minimibelopp som varierar beroende på leveransland. Minimibeloppet för gratis leverans till ditt land visas i varukorgen. Du kan välja ditt föredragna leveranssätt i kassan.
 
2. Får jag beställningen snabbare om jag betalar för leveransen?
Ja, beställningar som skickas som expressleverans packas och skickas som prioritet.
 
3. Får jag välja kurir?
Det går tyvärr inte att välja kurir själv. Vi tar dock med alla tillgängliga kurirer i beräkningen när vi skickar paketet, så att du får bästa möjliga alternativ utefter valda leveranssätt, paketets vikt, mått och beställningens värde.
 
4. Kan jag ändra leveransadressen för min beställning?
När en beställning behandlats kan leveransadressen inte ändras. Vi kan inte heller omdirigera beställningen till en annan adress. Någon måste finnas på plats på adressen för att skriva under och bekräfta leveransen. Om ingen är hemma lämnar kuriren ett kort eller skickar ett mejl med information om hur du bokar om leveransen eller hämtar paketet från eventuellt upphämtningsställe.
 
5. Innehåller paketet en faktura?
Av hänsyn till miljön och för att minska vårt koldioxidavtryck använder vi numera endast papperlösa fakturor. Du kan se din köphistorik genom att logga in på ditt konto här. När du loggat in klickar du på Visa alla beställningar för att se en lista över alla ordrar. Klicka sedan på Se beställning intill beställningen vars uppgifter du vill titta på. Här kan du även skriva ut dem vid behov. Om du behöver en kopia av din faktura ber vi dig kontakta kundtjänst via e-post.
 
6. Ingår skatter i min beställning?
  • Ingen skatt tillkommer på beställningar till Storbritannien, EU, Schweiz, Norge, Australien och Nya Zeeland. Alla priser inkluderar tillämplig skatt och är alltså ditt slutgiltiga pris.
  • Ingen skatt tillkommer på beställningar till USA. Beställningar vars värde understiger 800 USD belastas inte med importavgifter. Beställningar vars värde överskrider 800 USD belastas med importavgifter och eventuella tullklareringsavgifter som debiteras av din aktuella kurir.
  • Beställningar som levereras till andra länder säljs exklusive skatt och kan komma att beläggas med importavgifter och skatter som debiteras först när paketet når sin destination.
7. Vad gör jag om min beställning inte kommit fram?
Du kan spåra ditt paket på kurirens hemsida med hjälp av spårningsnumret du fått i leveransbekräftelsen. Om din beställning inte kommit fram inom den utsatta tidsramen och spårningsinformationen inte visar några nya uppdateringar ber vi dig att kontakta oss så hjälper vi dig vidare.
 
8. Vad ska jag göra om det uppstått ett problem med mina varor?
Vi jobbar tillsammans med våra kurirer för att säkerställa att din beställning kommer fram i perfekt skick. Om något ändå skulle gå fel ber vi dig att kontakta oss så att vi kan ställa saker och ting till rätta. Vi finns tillgängliga via e-post här.