Returer

Returpolicy

Returpolicy

Returpolicyn nedan gäller endast standardreturer. Om en vara du mottagit är defekt eller om du misstänker att en vara har utvecklat ett fel ber vi dig att kontakta vår kundtjänst via e-post. Vi hjälper dig att lösa problemet så snabbt som möjligt.

Returpolicy

Om du ångrar dig angående ditt köp har du 365 dagar på dig (med start från inköpsdagen) att returnera det för att få en återbetalning, med förbehåll för vissa undantag som beskrivs nedan.

Vi kan inte erbjuda byte för oönskade objekt. Om du vill köpa en annan vara går du helt enkelt in på hemsidan och genomför en ny beställning separat. Vi behandlar och skickar ut den så fort som möjligt.

Alla varor måste vara oanvända, i säljbart skick och i sina ursprungsförpackningar, med alla etiketter kvar. De ska returneras säkert förpackade i en förseglad låda som skyddar innehållet ordentligt. Vårt returteam kontrollerar returnerade objekt för att säkerställa att de uppfyller kriterierna som anges i denna returpolicy. Observera att om du returnerar vara som inte ingår i vår returpolicy om returer och återbetalningar, kommer vi inte att kunna ge dig full återbetalning. I dessa fall kontaktar vi dig.

Alla återbetalningar görs till den ursprungliga betalningsmetoden för beställningen inom 5 dagar efter att vårt lager har mottagit varan.

Undantag

Det finns vissa undantag till vår returpolicy och dessa beskrivs närmare nedan:

  • Näringsprodukter eller produkter med ett bäst före-datum ska returneras inom 28 dagar.
  • Anpassade objekt, till exempel hjulkonstruktioner, kan inte returneras, inte heller personifierade objekt.
  • GPS-system som sportklockor eller cykeldatorer kan bara returneras om de är oregistrerade.
  • Av hygieniska skäl kan intimkläder som underkläder och baddräkter bara returneras om objektet inte har burits (och all skyddsförpackning fortfarande är kvar).
  • Presentkort.
  • Produkter som mottogs för över 365 dagar sedan.
  • Produkter som har öppnats eller vars sigill har brutits.
  • Produkter som returneras i otillfredsställande skick.
  • Produkter som skadats under frakten till följd av bristande emballage kan inte returneras.

Observera att vi förbehåller oss rätten att avvisa en retur om vi anser att orsaken var för handel ur lager/återförsäljning, inte personlig användning.

Dina lagstadgade rättigheter påverkas inte.

Returnera en vara utanför Storbritannien

Returnera en vara utanför Storbritannien

Om du vill returnera en vara gör du så här:

  1. Logga in på Ditt Konto och klicka på Skapa retur bredvid den aktuella beställningen.
  2. Välj de varor du vill returnera och ange en anledning till returen.
  3. Kontrollera att dina personuppgifter stämmer.
  4. Välj den tjänst du vill använda för returen och betala för returfrakten, om tillämpligt.
  5. Skriv ut din returetikett och returblankett.
  6. Stoppa in returblanketten i försändelsen tillsammans med de varor du returnerar.
  7. Fäst returetiketten utanpå försändelsen och skicka den till Wiggle. Behåll inlämningskvittot.

Alla varor måste returneras säkert förpackade i en förseglad låda som skyddar innehållet ordentligt. Wiggle förbehåller sig rätten att avvisa en retur där varorna har skadats under frakten till följd av bristande emballage.

Returnera en vara utanför Storbritannien med egen fraktmetod

Om du skickar en retur från ett land utanför Storbritannien och väljer att returnera varan själv måste du se till att tydligt ange "Returned Goods – Failed Sale" samt det ursprungliga beställningsnumret på utsidan av försändelsen. Se även till att detta anges tydligt på paketets yttre tulldeklaration (CN22 och/eller CN23). Om dessa instruktioner inte följs kan det innebära att försändelsen inte accepteras vid den brittiska gränsen och istället skickas tillbaka till avsändaren.

Returnera en skrymmande vara utanför Storbritannien

Returnera en skrymmande vara utanför Storbritannien

På grund av kurirrestriktioner kan skrymmande varor (som cyklar, ramar, hållare och trainers) för närvarande inte returneras via vår onlineportal.

För att returnera sådana varor måste du antingen på din egen bekostnad returnera objektet till vårt lager med en lokal kurir (priset kan variera – kontakta din lokala kurir för en offert), eller så kan du arrangera upphämtning från din adress till ett subventionerat pris (20 GBP inom Storbritannien). Returportot återbetalas ej.

Kontakta kundtjänst via e-post med följande information om du vill boka en upphämtning:

  • Ditt fullständiga namn.
  • Beställningsnummer.
  • Varan som ska returneras.
  • Paketets mått och vikt.
  • Upphämtningsadress, inklusive postnummer.
  • Önskat upphämtningsdatum (måndag–fredag).
  • Telefonnummer (om föraren behöver kontakta dig).

När hämtningen bokats får du ett bekräftelsemejl med ytterligare information. Du måste vara hemma och tillgänglig på den angivna dagen samt ha paketet redo för upphämtning.

Om du returnerar en cykel måste du packa den på samma sätt som den var när du mottog den i den ursprungliga lådan och säkerställa att alla delar är skyddade. Vi kan tillhandahålla en ny låda till en kostnad av 25 GBP (inom Storbritannien).

Lägg en lapp med följande information inuti lådan:

  • Ditt namn och adress.
  • Beställningsnummer (finns i Ditt Konto).
  • Anledningen till returen.

Cyklar ska returneras nya, oanvända, i säljbart skick och i sina ursprungsförpackningar, med alla etiketter och lappar kvar. Wiggle förbehåller sig rätten att avvisa en retur där varorna har skadats under frakten till följd av bristande emballage.

Returnera en vara utanför Storbritannien med egen fraktmetod

Om du skickar en retur från ett land utanför Storbritannien och väljer att returnera varan själv måste du se till att tydligt ange "Returned Goods – Failed Sale" samt det ursprungliga beställningsnumret på utsidan av försändelsen. Se även till att detta anges tydligt på paketets yttre tulldeklaration (CN22 och/eller CN23). Om dessa instruktioner inte följs kan det innebära att försändelsen inte accepteras vid den brittiska gränsen och istället skickas tillbaka till avsändaren.

Returnera en present

Returnera en present

Om du har vill returnera en vara du fått i present kan du returnera presenten för en återbetalning i form av ett presentkort.

Vänligen kontakta oss för att begära ett returformulär, fyll i det och lägg det i paketet du skickar tillbaka till oss.

Skicka de returnerade varorna till följande adress:
 
Returns, Wiggle Ltd
Citadel Logistics Centre
Black Country New Road
Bilston
WV14 7BR
Storbritannien
 
Vi rekommenderar att paketet skickas som spårbar försändelse. Vi ersätter ej returportot.

Vår returavdelning skickar din presentkortskod och instruktioner för hur den används när din retur har behandlats. Se även listan Undantag i vår Returpolicy.

 

 

Var är min retur?

Var är min retur?

Tiden för en retur kan variera beroende på vilket land och med vilken kurir försändelsen skickats.

Använd dessa uppskattade tidsramar som vägledning:

  • Storbritannien och EU – 15 dagar
  • Utanför EU – 25 dagar

Alla återbetalningar görs till den ursprungliga betalningsmetoden för beställningen inom 5 dagar efter att vårt lager i Storbritannien har mottagit varan. Du får ett bekräftelsemejl när returen har behandlats.

Använd kurirens spårningsnummer för att följa ditt paket. Observera att vissa paket kan skickas till vårt lager via en nationell depå. När paket ankommer till kurirens depå samlas de och skickas till vårt lager tillsammans. Vi behandlar returnerade varor så snart de anländer till vårt lager. 

Om returförsändelsens paketspårning inte visar att paketet levererats till oss inom tidsramen ovan, eller om din retur inte behandlats inom fem dagar från det att den ankommit till vårt lager ber vi dig att kontakta oss med en kopia av inlämningskvittot så att vi kan undersöka ärendet åt dig.

Skadad, oriktig och ofullständig

Problem med en vara

Om du upptäcker ett problem med en vara du mottagit ska du kontakta oss via e-post så snart som möjligt. Vi ber dig att inkludera så mycket information som möjligt, samt bilder på både varan och emballaget. Vi har som mål att hjälpa dig på snabbast möjliga sätt.

Felaktiga varor

Alla varor som köps från Wiggle omfattas vanligtvis av tillverkargaranti. Allmänt taget täcker denna garanti tillverkningsfel och defekter, inklusive dåligt utförande.

Om du misstänker att en produkt utvecklat ett fel kan du ta reda på hur du skickar in ett anspråk på vår hjälpsida för garantier.

Vanliga frågor och svar om returer

Vanliga frågor och svar om returer

  1. Kan jag byta min vara?

Vi kan inte erbjuda byte för oönskade varor. Om du vill köpa en annan vara går du helt enkelt in på hemsidan och genomför en ny beställning separat. Vi behandlar och skickar ut den så fort som möjligt.

  1. Kan jag returnera flera beställningar i samma paket?

Beställningar ska returneras en och en, så att varuinnehållet stämmer överens med returinformationen du angett i vår returportal. För att minska fördröjningar ber vi dig att undvika att returnera flera beställningar i samma paket. Om du returnerar flera beställningar i samma försändelse ber vi dig att lägga i en lapp med beställningsnumret för varje vara du skickar tillbaka. Vi kontaktar dig om vi behöver mer information.

  1. Vad kostar returfrakten och vem står för den?

Vi erbjuder mängder av olika returmetoder, varav vissa är helt kostnadsfria. Vilka val som är tillgängliga för dig varierar beroende på varifrån du skickar din retur samt vilka varor du returnerar. Priserna visas när du skapar returen i vår onlineportal. Returfrakten för våra standardmetoder återbetalas ej, men om du returnerar varan för att den är felaktig (skadad, defekt, fel vara osv.) ersätter vi kostnaden för standardmetoder. Kontakta vår kundtjänst via e-post om du behöver returnera en felaktig vara så hjälper vi dig så fort som möjligt.

  1. Kan jag få importavgifter återbetalda?

Om du betalat tullavgift för en beställning du mottagit och väljer att returnera den till oss bör du kunna begära en återbetalning av avgiften via din lokala tullmyndighet. Kontakta din lokala tullmyndighet för mer information eller för andra tullrelaterade frågor. Om tullavgiften ingick i priset för din beställning på hemsidan ber vi dig kontakta vår kundtjänst via e-post.

  1. Behöver jag en skrivare för att returnera en vara?

Vi erbjuder för närvarande papperslösa returer för många olika länder. Även om detta i dagsläget inte är tillgängligt i hela världen hoppas vi kunna utöka erbjudandet i framtiden. De returmetoder som är tillgängliga för dig visas när du skapar din retur. Om papperslösa returer finns tillgängliga krävs endast en QR-kod som skannas på ditt lokala paketinlämningsställe. Om du inte kan skriva ut ditt returformulär går det bra att lägga en handskriven lapp med följande uppgifter i paketet: 

  • Ditt namn och adress
  • Ditt ordernummer (som går att hitta i Mitt konto)
  • Anledningen för retur
Alternativt kan du kicka de returnerade varorna till följande adress:
 
Returns, Wiggle Ltd
Citadel Logistics Centre
Black Country New Road
Bilston
WV14 7BR
Storbritannien
 
Vi rekommenderar att paketet skickas som spårbar försändelse. Vi ersätter ej returportot.

Om du skickar returen från ett land utanför Storbritannien och väljer att skicka paketet själv ber vi dig att tydligt märka utsidan av paketet med "Returned Goods – Failed Sale" och samt det ursprungliga ordernumret. Ange även detta tydligt på tulldeklarationen (CN22 och/eller CN23) på utsidan av paketet. Om dessa instruktioner inte följts kan det hända att paketet nekas och skickas tillbaka till avsändaren.

  1. Måste jag kontakta er innan jag gör en retur?

Du behöver inte kontakta oss innan du gör din retur om inte varan är defekt. Kontakta vår kundtjänst via e-post så hjälper vi dig.

  1. Måste min returnerade vara skickas i sin ursprungliga förpackning?

Ja. Alla varor måste vara oanvända, i säljbart skick och i sina ursprungsförpackningar, med alla etiketter kvar. Av hygieniska skäl kan intimkläder som underkläder och baddräkter bara returneras om objektet inte har burits och all skyddsförpackning fortfarande är kvar.

  1. Jag har gjort en retur. Vad händer nu?

Alla returer behandlas inom 5 dagar efter att vårt lager mottagit varan. Du får ett bekräftelsemejl när returen har behandlats.

  1. Vad händer om det uppstår ett problem med min retur?

Ingen fara! Om problem skulle uppstå med din retur kontaktar någon av våra kundtjänstmedarbetare dig via e-postadressen du angav när du genomförde beställningen.

  1. Kan jag returnera en vara utan att använda er onlineportal?

Om du väljer att returnera varan själv och med egen fraktmetod skickar du paketet till följande adress:

Returns, Wiggle Ltd
Citadel Logistics Centre
Black Country New Road
Bilston
WV14 7BR
Storbritannien

Lägg en lapp med följande information inuti lådan:

  • Ditt namn och adress
  • Ditt ordernummer (som går att hitta i Mitt konto)
  • Anledningen för retur

Vi rekommenderar att paketet skickas som spårbar försändelse. Returportot återbetalas ej, och Wiggle ansvarar ej för skador som skett under frakten.

Om du skickar en retur från ett land utanför Storbritannien och väljer att returnera varan själv måste du se till att tydligt ange "Returned Goods – Failed Sale" samt det ursprungliga beställningsnumret på utsidan av försändelsen. Se även till att detta anges tydligt på paketets yttre tulldeklaration (CN22 och/eller CN23). Om dessa instruktioner inte följs kan det innebära att försändelsen inte accepteras vid den brittiska gränsen och istället skickas tillbaka till avsändaren.

  1. Kan jag returnera en vara om jag använt den men ångrat mig?

Du får prova kläderna för att se om de passar, men ta inte bort några etiketter eller lappar, och använd inte plagget om du planerer att returnera det. Alla varor måste vara oanvända, i säljbart skick och i sina ursprungsförpackningar, med alla etiketter kvar.

  1. Kan jag returnera en oanvänd vara om det gått mer än 365 dagar sen jag beställde den?

Tyvärr går det inte att returnera varor efter att tidsperioden på 365 dagar passerat. Vi ber om ursäkt för eventuella besvär detta orsakar dig.

  1. Jag har ångrat mig och vill ändra eller avbryta min retur. Hur gör jag?

Kontakta vår kundtjänst via e-post om du behöver göra några ändringar på din retur.

  1. Jag lyckas inte skapa en retur. Hur gör jag?

Vad tråkigt att du upplever problem med vår returportal. Kontakta vår kundtjänst via e-post så hjälper vi dig.