Allmänna villkor

Allmänna villkor

Allmänna villkor

De allmänna villkoren reglerar användningen av våra tjänster och vår webbsida. Genom att besöka webbplatsen godkänner du de allmänna villkoren. Vi förbehåller oss rätten att ändra villkoren utan förvarning. Det ligger på dig att regelbundet kontrollera villkoren innan du beställer. Detta inskränker inte dina lagstiftade rättigheter.

Villkoren för tjänsten

Villkor för tjänsten

När du skickar in din beställning genom vår hemsida (www.wiggle.se) godkänner du villkoren som uppges nedan. Alla beställningar är villkorade med att varorna finns i lager och att priset bekräftas.

Leveranstiden kan variera beroende på om varan finns i lager. All information och alla garantier gällande leveranstider gäller med reservation för förseningar som beror på postföretaget eller som uppkommit på grund av force majeure. Vi kan inte hållas ansvariga för sådana förseningar. Vi ber dig ta en titt på vår (leveransinformation) för mer information.

Du måste vara 18 år för att ingå avtal med oss. Vi förbehåller oss rätten att vägra acceptera beställningsförfrågningar. Om vi accepterar din beställningsförfrågan bekräftar vi detta med ett mejl, där vi bekräftar avtalspartnerns identitet. Avtalspartnern är i de flesta fall Wiggle, men kan i vissa fall vara en tredje part. I de fall avtalet ingås med en tredje part är Wiggle varken agent eller huvudman. Avtalet har ingåtts mellan dig, som kund, och tredje parten och kommer att gälla med de avtalsvillkor den tredje parten ställer upp för tjänsten. Genom att skicka in din beställning intygar du att alla uppgivna uppgifter stämmer, att du är den rättmäktiga innehavaren av det angivna bankkortet eller bankkontot och att det finns tillräckligt med kredit på kontot för att täcka köpet. Priset på varor och tjänster som levereras till annat land än Storbritannien kan gå upp eller ner. De annonserade priserna är villkorade med sådana ändringar.

Avtalet

Vi kommer att skicka ett bekräftelsemejl för att bekräfta att vi mottagit beställningen när du skickar in en beställning. Mejlet är bara ett bekräftelsemejl och ska inte anses vara ett godkännande av din beställning. Vi förbehåller oss rätten att acceptera eller vägra din beställning fram tills dess att vi har expedierat beställningen. Ett avtal kommer att ha ingåtts först när vi har dragit pengarna, priset har kontrollerats och vi har skickat varorna. Vi kommer att skicka ytterligare ett mejl för att bekräfta detta.

Priser och felaktigheter på hemsidan

Trots att vi gör vårt bästa för att försäkra oss om att all information, alla beskrivningar och priser som visas på vår hemsida stämmer kan det ändå bli fel. Om vi upptäcker att det är fel pris på varan du beställt kommer vi att ta kontakt med dig så fort som möjligt för att ge dig möjligheten att bekräfta beställningen till det nya korrekta priset eller avbeställa den. Om vi inte lyckas kontakta dig kommer vi att makulera beställningen. Om du avbeställer när du redan har betalt för varorna kommer vi att återbetala dig hela köpbeloppet. Moms ingår i priset, när vi drar momsen. Kostnaden för leverans kan tillkomma. Tilläggskostnader, som leveranskostnader, framgår tydligt vid inköpet om sådana tillämpas och ingår i den slutgiltiga totalsumman.

Webbsidan kan innehålla stavfel, andra fel eller oriktigheter. Informationen kan vara ofullständig eller felaktig. Vi förbehåller oss därför rätten att ändra felaktig eller oriktig information, rätta till misstag, utelämningar och att ändra och uppdatera informationen när helst vi finner lämpligt utan förvarning. Vi förbehåller oss rätten att vägra att leverera en beställning som du skickar in med eventuellt felaktig information på vår webbplats som utgångspunkt, det vill säga information som eventuellt innehåller felaktigheter eller oriktigheter, till exempel, utan att de begränsas till enbart detta, oriktigheter eller förlegad information om priser, leverans, betalningsvillkor eller returer.

Policy för rättvisa köp

Hos Wiggle köper vi in varor från våra leverantörer med avtal om att sälja vidare till våra privata konsumenter. Det är inte en del av vår affärsmodell att sälja föremål i stora kvantiteter till andra återförsäljare eller cykeltillverkare. Vi förbehåller oss rätten att vägra eller avbryta beställningar som vi misstänker ligger utanför kraven för en individ eller klubb. Om du har några frågor angående detta eller vill rådfråga oss innan du gör ett stort inköp kan du använda vår livechat eller kontakta oss.

Tvistlösning

Tvistlösning på nätet för konsumenter i enlighet med sektion 14.1 i EU:s förordning 524/2013

Europakommissionen erbjuder en plattform för tvistlösning på nätet som finns tillgänglig via följande länk: http://ec.europa.eu/consumers/odr/

Produktbeskrivningar och användarinformation

Produktbeskrivningarna och användarinformationen

  • De publicerade produktbeskrivningarna och användarinformationen är den mest exakta vid tidpunkten. Wiggle kan inte hållas ansvarig för råd som ges om en produkts användning eller delar som behövs för att reparera varor. Om du har köpt en produkt på grund av en felaktig produktbeskrivning kommer vi att gottgöra dig genom att återbetala produktens värde när du returnerar varan. Vi ber dig ta en titt på sidan rutiner för returer för mer information.
  • Vi rekommenderar dig att tillgodose att alla lösa delar monteras av en kunnig person i enlighet med tillverkarens rekommendationer. Wiggle kan inte hållas ansvarig för skador som uppkommit i samband med monteringen av lösa delar.
  • Vi ber dig vara noga med att läsa garantivillkoren innan du monterar lösa delar eller reparerar en produkt. Wiggle kan inte hållas ansvarig om produkten skadas och garantin inte gäller. Vissa tillverkare har som krav att du anlitar en kvalificerad cykelmekaniker.

Rutiner för returer

Rutiner för returer

Våra rutiner för returer är enkla och kundvänliga. Vi är trots allt här för att hjälpa dig! Klicka här för att se mer detaljerad information.

Lagerstatus/beräknade leveranstider

Lagerstatus/beräknade leveranstider

  • Vi gör vårt bästa för att försäkra att alla annonserade produkter finns i lager och strävar efter att skicka produkterna inom den beräknade tidsperioden. Om en produkt skulle bli försenad kommer vi att informera dig via e-post och skicka produkten så fort vi fått in den. Om du beställt flera olika produkter kan det hända att vi skickar dem separat.
  • Wiggle kan inte hållas ansvarig för försenade leveranser. Vi gör vårt bästa för att skicka varorna så fort som möjligt. Du kan alltid avbeställa försenade varor genom att kontakta oss och uppge ditt ordernummer.
  • Undantagsvis kan vi tvingas makulera beställningen av en viss vara eftersom den utgått ur sortimentet eller blivit omodern. Om du har beställt en vara som anses blivit omodern kommer vi att meddela dig så fort som möjligt och erbjuda dig att köpa en annan motsvarande produkt, om det finns.

Betalning

Betalning

  • Du betalar tryggt på våra säkra kassasidor med Visa, Visa Electron, Mastercard, Switch/Maestro eller Solo-kort, samt PayPal och Worldpay. Betalningen kommer att synas som "WIGGLE" på ditt kontoutdrag.
  • Du kan även betala med delbetalning. Vi ber dig observera att om du väljer att betala med delbetalning kommer beställningen inte skickas förrän alla avtal skrivits under och kontrollerats.
  • Priserna står i brittiska pund (£) och inkluderar brittisk moms, förutsatt att inte en lokal valuta har valts i tjänsten för lokal information som visas på varje produktsida. Det kan hända att vi måste ändra priser på grund av höjd moms eller att tillverkaren höjer priset. Vi erbjuder våra kunder att avbeställa om de inte kan acceptera det nya priset.
  • På grund av vårt kortsystem kommer vi att debitera kortet när vi behandlar beställningen. Om det skulle uppstå ett problem vid ett senare tillfälle kommer vi att återbetala pengarna på ditt kort så fort som möjligt. Det kan dröja några dagar innan pengarna kommer in på ditt konto beroende på bank.
  • Om du får din vara levererad till en utländsk adress (utanför Storbritannien), kan du tvingas betala tullavgifter och skatter i tullen. Alla sådana avgifter står du för.

Tillämplig lagstiftning

Tillämplig lagstiftning

Våra allmänna villkor ska tolkas i enlighet med engelsk lagstiftning. Eventuella tvister om de allmänna villkoren ska avgöras i engelsk domstol.

Leverans

Leverans

  • Internationella beställningar skickas med Royal Mail eller Parcel Force/DHL.
  • Leverans kan inte göra till boxadresser. Wiggle rekommenderar starkt att kunderna INTE väljer leverans till hotel eller annan tredje part. Sådan leverans sker helt och hållet på egen risk, och Wiggle tar inget ansvar för paket som inte kommer fram som de ska, eller har skador när de kommer fram. Dock kommer vi göra vårt bästa för att hjälpa till vid sådana typer av händelser.
  • Avbeställningar

    Avbeställningar

    Beställningar kan alltid makuleras innan vi har börjat behandla dem. Du behöver bara gå in på ditt konto och följa instruktionerna så återbetalar vi produkternas värde. Om vi redan har påbörjat behandlingen ber vi dig att ta en titt på våra rutiner för returer.

    Under gällande konsumentlagstiftning har du rätt att ångra ditt köp (gäller inte specialanpassade produkter) och avbeställa. Du måste meddela säljaren skriftligt senast sju arbetsdagar räknat från dagen efter leveransen. Vi ber dig ta en titt på rutiner för returer för mer information om tillvägagångssätt och priser för returer.

    Returer

    Returer

    Du kan avbeställa och returnera din beställning inom den angivna tidsperioden. Vi ber dig meddela oss genom att klicka på länk för returer på ditt konto och följa instruktionerna där. För fullständig information om returer klicka här.

    Recensioner och kommentarer

    Recensioner och kommentarer

    Vi uppskattar om du lämnar recensioner och kommentarer och ställer produktfrågor på vår webbsida. Vi kontrollerar innehållet på sidan och förbehåller oss rätten att ta bort, vägra publicera eller ändra informationen på sidan. Du godkänner att dina recensioner, kommentarer och frågor inte täcks av upphovsrätten och att vi kan använda texten på vår webbsida.

    Ansvarsfriskrivning

    Ansvarsfriskrivning

    Vi kan inte hållas ansvariga för direkta eller indirekta skador och kostnader. Detta inkluderar, men begränsas inte till, skador på egendom, inkomstförluster, vinstförluster, ekonomiska förluster, kommersiella förluster eller juridiska anspråk från tredjeman.

    Vi gör vårt bästa för att kunna skicka beställda varor så fort som möjligt. Vi kan inte hållas ansvariga för försenade leveranser av beställda varor. Du kan alltid makulera en beställning innan varorna skickas och återbetalas produkternas värde.

    Friskrivningen inskränker inte dina lagstiftade rättigheter.

    Tänk på miljön

    Tänk på miljön

    På Wiggle är vi miljömedvetna och uppfyller kraven i EU-direktivet WEEE från 2006. I direktivets artikel 2 åläggs alla medlemsstater att minska mängden elektriskt avfall som inte källsorteras och att öka mängden elektriskt avfall som källsorteras för behandling och återvinning till en konstant hög nivå.

    Wiggle erbjuder sig att ta hand om din gamla elprodukt om du köper en ny. Vi kan tyvärr inte ta emot reservdelar. Om du köper en ny vara av oss och vill att vi tar hand om den gamla ber vi dig skicka den till:

    Wiggle Ltd
    Citadel Logistics Centre
    Black Country New Road
    Bilston
    WV14 7BR

    Du måste skicka din gamla produkt inom 28 dagar från köptillfället. Du står själv för frakten.

    Sekretesspolicy och upphovsrätt

    Sekretesspolicy och upphovsrätt

    Vi intygar att vi inte kommer att ge ut eller sälja dina adressuppgifter till en annan organisation utan ditt samtycke. Vi behandlar dina kontaktuppgifter som konfidentiell information och du kommer inte att få oönskad skräppost efter det att du har beställt något från oss.

    Vi är strikta med sekretesspolicyn som uppfyller kraven i den engelska dataskyddslagen (Data Protection Act 1998).

    Vi förväntar oss att du inte lämnar ut användarnamnet och lösenordet till ditt konto till andra.

    Hela webbsidans innehåll, text, bilder och grafik ägs och kontrolleras av Wiggle Ltd. När du går in på sidan godkänner du att du bara får kopiera och ladda ner innehåll för privat bruk i icke-kommersiellt syfte. Du får inte kopiera, visa, ladda ner, lagra, överföra, spela in eller visa för en allmänhet eller ändra innehållet på något sätt i något annat syfte eller för något kommunikationsmedium utan Wiggle Ltd:s samtycke.

    Sekretesspolicy

    Sekretesspolicy

    Wiggle Ltd har förbundit sig att skydda din integritet. Vi kommer bara att använda insamlad information på ett lagligt sätt (i enlighet med den brittiska dataskyddslagen, Data Protection Act 1998). Vi samlar information om dig av två skäl: för att ta hand om din beställning, men också för att kunna ge dig bästa service. Vi mejlar dig inte om du inte har lämnat ditt samtycke. Vi ger dig möjligheten att avsäga dig alla produkt- och reklamutskick från oss.

    Vi samlar in följande sorts information om dig när du skickar in en beställning eller registrerar dig på vår sida:

    • Adress
    • Telefonnummer
    • E-postadress
    • Bankkortuppgifter

    Informationen lagras i vårt interna system och vår webbsida identifierar dig bara som kund hos oss. Vi kommer inte att samla in känslig information om dig utan ditt uttryckliga samtycke. Informationen vi lagrar är exakt och aktuell. Du kan kontrollera informationen vi har om dig genom att gå in på ditt konto eller mejla oss. Om du hittar felaktig information tar vi bort den eller rättar till informationen genast. Vi förvarar alla personuppgifter på ett säkert ställe i enlighet med vår interna säkerhetspolicy och gällande lagstiftning. Vi kommer inte att ge ut eller sälja dina personuppgifter. Vi kan använda oss av teknologi för att följa våra kunders surfbeteende på vår webbsida. Om du har några frågor angående sekretess ber vi dig mejla oss på support@wiggle.se.

    Vi använder informationen du ger oss för följande:

    • För att skicka dig information om dina förfrågningar eller beställningar.
    • För att skicka dig nyhetsbrev och erbjudanden och information om rabattkampanjer som vi tror kan intressera dig.
    • För att förbättra webbsidans design och innehåll.
    • För att förstå våra registrerade kunders köpbeteende.
    • För olika marknadsföringsaktiviteter gällande våra tjänster och produkter.

    Vi behöver veta ditt namn, e-postadress, leveransadress, kortuppgifter och kortets utgångsdatum när du beställer. Vi behöver informationen för att kunna behandla och slutföra din beställning och för att kunna meddela dig beställningens status. Vi kan också be dig om ett telefonnummer för att kunna kontakta dig om vi har ett brådskande problem med din beställning.

    Ditt samtycke
    När du ger din information till oss godkänner du också att Wiggle eller annan på uppdrag av Wiggle lagrar informationen och använder den. Om vi ändrar vår sekretesspolicy kommer vi att publicera ändringarna här så att du vet vilken information vi samlar in och i vilket syfte och under vilka omständigheter vi kan lämna ut information.

    Datorsäkerhet
    Vi har utformat vår webbsida för att kunna skydda personuppgifter från datorintrång. Vi lagrar informationen genom att tillämpa alla nödvändiga rutiner för att skydda din integritet. För ytterligare skydd kontrollerar vi din identitet varje gång du går in på ditt konto eller ändrar information. Vi åtar oss att skydda din integritet och har vidtagit säkerhetsåtgärden för att skydda dig mot datorintrång och utlämnandet av informationen.

    Förbättra våra tjänster
    Wiggle varken säljer, byter eller hyr ut dina personuppgifter till andra. För att bättre kunna anpassa våra tjänster till våra kunders behov använder vi oss av anonym information när vi beslutar om framtida förbättringar. Vi delar även med oss av denna anonyma information till våra annonsörer och andra intresserade affärspartners. Vi kan t.ex. informera våra annonsörer om de mest besökta sidorna och områdena eller mer precist vilken kundprofil som besöker olika sidor. Vi lämnar dock aldrig ut personuppgifter till annonsörer. Vi använder och delar inte heller med oss av personuppgifter utan att berörda kunder har haft möjligheten att vägra medverkan.

    Cookies
    Cookies är information som sparas i din webbläsare så att du ska kunna identifieras om du besöker webbsidan igen. När en webbsida välkomnar dig och anpassar webbsidan till dig kan den göra detta tack vare informationen som sparats i din webbläsare. Den kan också hitta den information du har registrerat under dina tidigare besök.

    Sekretesspolicy för internationella kunder
    Ovanstående information kanske inte är tillämplig i alla våra kunders och registrerade användares hemländer. Policyn anpassas till varje lands internetlagar.

    Avtalsingående

    Avtalsingående

    Presentationen av produkter på vår webbsida ska inte anses vara ett bindande säljerbjudande, utan bara en varukatalog på nätet utan bindande verkan. Du skickar in ett bindande köperbjudande för produkterna i varukorgen då du klickar på knapparna "Köp" och "Beställ och betala". Vi kommer sedan att skicka dig ett autogenererat bekräftelsemejl när vi mottagit din beställning. Först i och med detta mejl har ett bindande avtal ingåtts.

    Upphovsrätt

    Upphovsrättt

    Om inte annat anges ägs alla upphovsrätter till material på sidan av Wiggle Ltd.

    Genom att besöka sidan går du med på att bara ladda ner innehåll för privat bruk och i icke-kommersiellt syfte.

    Du får inte kopiera, visa, ladda ner, lagra, överföra, spela in eller visa för en allmänhet eller ändra innehållet på något sätt i något annat syfte eller för något kommunikationsmedium utan Wiggle Ltd:s samtycke.

    Undantag och källhänvisningar

    Du för gärna använda dig av korta citat från sidan så länge du hänvisar till oss och länkar vidare till vår webbsida.

    Allmänna villkor för e-postaviseringar när varor finns i lager

    Allmänna villkor för e-postaviseringar när varor finns i lager

    När du anmäler dig till vår e-postaviseringstjänst ber du oss att skicka dig ett mejl när valda varor finns i lager.

  • Vi ber dig observera att mejlet bara är en avisering, vi har inte lagt undan varorna åt dig. Vi kan därför inte heller garantera att varan fortfarande kommer att finnas i lager när du försöker köpa den. Eftersom varorna som säljer slut oftast är de mest eftertraktade varorna rekommenderar vi dig att reagera på mejlet och köpa varan så fort som möjligt för att inte bli besviken.
  • Wiggles uppförandekod

    Wiggles uppförandekod

    Vår uppförandekod lägger fram grundprinciper som leverantörer, fabriker och logistikkedjor måste följa för att säkerställa att produkterna är tillverkade i goda arbetsförhållanden och att personerna som tillverkar dem behandlas väl och betalas en rättvis lön. Den baseras på Ethical Trading Initiatives grundkod, vilken i sin tur grundas på Internationella arbetsorganisationens (ILO) konventioner och är en internationellt erkänd uppförandekod för arbetskraft.

    1. Individen har valt anställningen av egen, fri vilja

    1.1 Det förekommer inget tvingat, bundet eller ofrivilligt straffarbete.

    1.2 Arbetarna måste inte lämna in ”depositioner” eller identitetshandlingar till arbetsgivaren och kan välja att lämna sin anställning efter en rimlig uppsägningstid.

    2. Organisationsfrihet och rätten till kollektiva förhandlingar erkänns

    2.1 Arbetare, utan urskiljning, har rätt att gå med i eller starta fackförbund och förhandla kollektivt.

    2.2 Arbetsgivaren har en öppen inställning till fackförbundens och organisationernas aktiviteter.

    2.3 Ingen diskriminering förekommer mot arbetstagarrepresentanter, som har utrymme att utföra sina representativa funktioner på arbetsplatsen.

    2.4 Där organisationsfriheten och kollektiva förhandlingar är begränsade enligt lag ska arbetsgivaren underlätta, inte hindra, utvecklingen av liknande utvägar för självständiga och fria organisationsbildningar och förhandlingar.

    3. Arbetsvillkoren är säkra och hygieniska

    3.1 En säker och hygienisk arbetsmiljö ska erbjudas, vilket åsyftar en rådande kännedom om industrin och om särskilda faror. Tillräckliga åtgärder ska ha vidtagits för att förhindra olyckor och hälsoskador som tar sitt ursprung från, associeras med eller inträffar i samband med arbetets gilla gång genom att minimera, så långt det är genomförbart, riskorsaker i arbetsmiljön.

    3.2 Arbetare ska få regelbunden och bokförd hälso- och säkerhetsträning, en träning som kommer att upprepas för nya eller omplacerade anställda.

    3.3 De anställda har tillgång till rena toaletter och drickbart vatten samt, om lämpligt, sanitära anläggningar för matlagring.

    3.4 När logi ges ska den vara ren, trygg och möta de anställdas basala behov.

    3.5 Företaget som övervakar uppförandekoden ska tilldela ansvaret för hälsa och säkerhet till en ledningsrepresentant.

    4. Barnarbete ska inte förekomma

    4.1 Ingen rekrytering av barnarbete ska förekomma.

    4.2 Företag ska utveckla eller delta i samt bidra till policies och program som sörjer för övergången för ett barn som påträffats utföra barnarbete så att barnet kan få en kvalitetsutbildning till dess att det inte längre är att anses vara ett barn (”barn” och ”barnarbete” definieras i bilagorna).

    4.3 Barn och ungdomar under 18 år får ej arbeta nattetid eller vid farliga förhållanden.

    4.4 Dessa policies och förfaranden ska anpassas efter bestämmelser i relevanta normer från ILO.

    5. Ingen anställd får mindre betalt än minimilön

    5.1 Löner och förmåner för en vanlig arbetsvecka möter minst de minimikrav som gäller antingen enligt nationella lagar eller enligt industrinormen, beroende på vilken som är högst. Lönerna ska alltid vara tillräckliga för att möta individens basal behov och kunna ge en oinskränkt inkomst.

    5.2 Alla anställda ska få skriftlig och begriplig information om sina anställningsvillkor vad gäller löner innan de börjar arbeta samt uppgifter om sin lön för den berörda löneperioden varje gång de får betalt.

    5.3 Avdrag från lönen som en disciplinåtgärd tillåts ej. Inga löneavdrag som inte står i nationell lag ska tillåtas utan uttalat tillstånd från den anställda. Alla disciplinåtgärder ska bokföras.

    6. Arbetstiderna är inte orimliga

    OBS: Denna del av uppförandekoden reviderades med verkan från den 1 april 2014.

    6.1 Arbetstiden måste rätta sig efter nationella lagar, kollektivavtal och bestämmelserna i punkterna 6.2 till 6.6 här nedan, beroende på vilket som ger störst skydd för arbetarna. Underparagraferna 6.2 till 6.6 baseras på internationell arbetsstandard.

    6.2 Arbetstiden, exklusive övertid, ska fastställas i kontrakt och ska inte överstiga 48 timmar per vecka.*

    6.3 All övertid ska vara frivillig. Övertid ska tillämpas på ett ansvarsfullt sätt där följande tas i beaktande: omfattningen, frekvensen och antalet arbetade timmar för individuella arbetare och arbetskraften i sin helhet. Den ska inte användas för att ersätta fast anställda. Övertid ska alltid kompenseras på en premiumnivå, vilket rekommenderas vara minst 125 % av den vanliga lönen.

    6.4 Det totala antalet arbetade timmar under en 7-dagarsperiod ska inte överstiga 60 timmar, förutom vid tillfällen som täcks av punkt 6.5 nedan.

    6.5 Arbetstiden får endast i undantagsfall överstiga 60 timmar under en 7-dagarsperiod. Då ska följande gälla:

    • det tillåts i nationell lag;

    • det tillåts i kollektivavtal som fritt förhandlats fram med en arbetarstagarorganisation som representerar en betydande del av arbetskraften;

    • lämpliga skyddsåtgärder har vidtagits för att skydda de anställdas hälsa och säkerhet; och

    • arbetsgivaren kan uppvisa att undantagsfall gäller, såsom oväntade produktionstoppar, olyckor eller nödsituationer.

    6.6 Arbetare ska få minst en ledig dag per 7-dagarsperiod eller, där det tillåts enligt lag, två lediga dagar per 14-dagarsperiod.

    *Enligt internationella normer rekommenderas en gradvis minskning av normala arbetstimmar, där det är lämpligt, till 40 timmar per vecka utan förminskad lön.

    7. Ingen diskriminering förekommer

    7.1 Det förekommer ingen diskriminering vid anställning, kompensation, tillgång till träning, befordran, uppsägning eller pensionering baserat på ras, kast, nationellt ursprung, religion, ålder, funktionsnedsättning, kön, civilstånd, sexuell läggning, fackmedlemskap eller politisk tillhörighet.

    8. Tillsvidareanställning erbjuds

    8.1 Så långt det är möjligt ska arbetet som utförs gälla baserat på ett erkänt anställningsförhållande som etablerats i nationell lag och praxis.

    8.2 Skyldigheter mot de anställda enligt lagar och förordningar som styr arbete och social trygghet som uppstår ur detta anställningsförhållande ska inte undvikas genom att använda underentreprenader, underleverantörer eller hemarbete, eller genom lärlingsprogram där det inte finns någon avsikt att förläna färdigheter eller erbjuda tillsvidareanställning. Sådana skyldigheter ska inte heller undvikas genom en överdriven användning av visstidskontrakt.

    9. Ingen ska behandlas illa eller på ett inhumant vis

    9.1 Fysisk misshandel eller disciplinering, hot om fysisk misshandel, sexuella eller andra typer av trakasserier och verbal misshandel eller andra former av skrämseltaktik ska förbjudas.

    10. Miljökrav

    10.1 Wiggle vill dela sitt miljöengagemang med leverantörer vars utövning rättar sig efter tillämpliga miljönormer.

    11. Juridiska krav

    11.1 Wiggle har åtagit sig att helt foga sig efter lagar och förordningar på varje upphandlingsplats där företaget har sin verksamhet och kommer ej att medvetet verka i strid med sådana lagar och förordningar.

    11.2 Wiggle kommer ej att medvetet använda sig av leverantörer som bryter mot tillämpliga lagar och förordningar.

    12. Inga mutor eller korruption tolereras

    12.1 Bestickning eller mottagande av mutor eller provision på inkomst, inklusive s.k. facilitation payments, är strängt förbjudet. En muta innefattar ALLA slags gåvor, belöningar, premier eller fördelar till någon i ett företag eller regering för att erhålla eller behålla ett kommersiellt övertag eller att belöna mottagaren för att agera otillbörligt eller i de fall det skulle vara olämpligt för mottagaren att ta emot fördelen. Bestickning kan även äga rum där givandet av en muta sker av eller genom en tredje part, d.v.s. ett ombud, en representant eller förmedlare.

    Några exempel på mutor följer (listan är inte uttömmande):

    • gåvor eller resekostnader
    • okompenserad användning av företagets tjänster, anläggningar eller egendom
    • kontantbetalningar
    • lån, lånegarantier eller annan kredit
    • tillhandahållande av en förmån, såsom utbildningsstipendium till en familjemedlem till en potentiell kund/offentlig eller statlig tjänsteman
    • ingå ett underleverantörsavtal med en person med anknytning till någon som är involverad i huvudavtalet
    • anta ett lokalt företag som ägs av en familjemedlem till en potentiell kund/offentlig eller statlig tjänsteman

    12.2 Facilitiation payments är små inbetalningar eller avgifter som tjänstemän begär för att påskynda eller underlätta rutinmässigt statligt arbete (såsom tillhandahållande av visum eller tullklarering). Sådana inbetalningar är strängt förbjudna.

    12.3 Leverantörer, representanter och deras anställda måste följa alla tillämpliga mut- och korruptionslagar. Om sådana lagar skulle saknas eller vara av lägre standard än de bestämmelser som föreskrivs i UK Bribery Act 2010 måste leverantörer, representanter och deras anställda följa den sistnämnda lagen.

    12.4 Leverantörer och representanter måste ha infört procedurer mot korruption och mutor för att förhindra anställda och personer som associeras med verksamheten från att begå mut- och korruptionsbrott. Leverantörer och representanter ska på ett korrekt sätt implementera dessa procedurer i sin verksamhet och utvärdera dem regelbundet för att säkerställa att de fungerar på ett effektivt sätt.

    13. BILAGA A Definitioner

    Barn

    Alla individer under 15 år, såvida inte den lokala lagen för minimiålder föreskriver en högre ålder för arbete eller obligatorisk skolgång, i vilket fall den högre åldersgränsen ska gälla. Om den lokala lagen för minimiålder är satt vid 14 år i enlighet med undantag för utvecklingsländer enligt ILO:s konvention nr 138 ska den lägre åldern gälla.

    Ungdom

    Alla individer som inte är att betraktas som barn enligt definitionen ovan men som är under 18 år.

    Barnarbete

    All form av arbete som utförs av ett barn eller en ungdom som är yngre än åldrarna som specificerats ovan och som inte åtlyder de relevanta bestämmelserna från ILO samt all form av arbete som sannolikt är farligt eller kommer emellan barnet eller ungdomens utbildning eller är skadligt för barnets eller ungdomens hälsa eller fysiska, mentala, spirituella, moraliska eller sociala utveckling.